زمان مطالعه: 5 دقیقه

۳ نوع تاثیر سیستم آموزش آنلاین بر یادگیری دانش آموزان

در گذشته ای نه چندان دور و تا سالهای اخیر سیستم آموزش آنلاین به گونه امروز مرسوم نبود و آموزش در اکثر جوامع دنیا به شکل حضوری و ارتباط مستقیم دانش آموزان با معلم در محیط مدرسه و در فضای کلاس برگزار می شد و به ندرت سیستم آموزش آنلاین وارد عرصه آموزش شد و این ارتباط از طریق استفاده از اینترنت انجام شد.

استفاده از اینترنت به اوایل دهه ۹۰ میلادی برمی گردد و بیشتر روش های قدیمی ارتباط رسانه ای از قبیل تلویزیون، رادیو و روزنامه با آمدن اینترنت به نامه الکترونیکی یا ایمیل، تلویزیون، اینترنتی و روزنامه دیجیتالی و وب سایت ها تغییر شکل دادند و برای کلیه مشاغل بزرگ و کوچک تبدیل به منابع اصلی درآمد شد.

 

آموزش و یادگیری نیز از این امر جدا نیست و با استفاده از اینترنت آموزش حضوری و سنتی جای خود را به مرور به آموزش از راه دور می دهد.

آموزش آنلاین یکی از انواع آموزش های مجازی است. ولی پس از همه گیری و اپیدمی که در دو سال اخیر در کل دنیا شیوع پیدا کرد زندگی انسان ها دچار تغییرات فزاینده ای شد که سیستم آموزش آنلاین نیز از این تغییرات مستثنا نبود.

این تغییرات از صورت حضوری به آنلاین انجام پذیرفت. سیستم آموزش آنلاین تفاوت حداکثری با آموزش حضوری دارد از این رو دانش آموزان بیشترین مسئولیت را در این رابطه متحمل می شوند و باید بیشتر از گذشته تلاش مضاعف داشته باشند تا بتوانند در این عرصه از آموزش به نتیجه برسند.

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید

شیوه ی آنلاین در تدریس و حتی یادگیری دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد و می تواند روش آموزش را برای همیشه تغییر دهد. دسترسی سیستم آموزش آنلاین بر خلاف شیوه آموزش سنتی برای دانش آموز راحت تر است.

می تواند با معلم خود در ارتباط باشد و یا معلم اگر پیام یا توصیه ای داشته باشد می تواند در هر زمان با دانش آموزان در ارتباط باشد.

در آموزش مجازی دانش آموز علاوه بر اینکه مشکلات یادگیری خود را می تواند از طریق ارتباط اینترنتی حل کند، یاد می گیرد علاوه بر دیدن فیلم و کارتون در آن و سپری کردن لحظات تفریحی مشکلات علمی و تحصیلی خود را نیز حل کند و آن را از بعد دیگر آموزش ببیند.

این روش در سیستم آموزش آنلاین به گونه ای در  یادگیری دانش آموزان نقش بسزایی دارد :

  • مهمترین نقش سیستم آموزش آنلاین برای دانش آموزان به دلیل ارتباط از راه دور با استفاده از لپ تاپ یا تبلت و گوشی های هوشمند جذاب و گیرا می باشند آنها از چنین ارتباطی خسته یا کسل نمی شوند.
  •  آموزش از راه دور را می توان گفت شیوه دانش آموز محور است و دانش آموزان علاوه بر استفاده از کتاب درسی خود همزمان میتوانند به کمک اینترنت از چندین منبع استفاده کرده و از ابزار های مختلف سیستم آموزش آنلاین بهره مند شوند و این روش میزان یادگیری دانش آموزان را چندین برابر میکند.
  • مهمترین ویژگی این روش در دسترس بودن منابع آموزشی مختلف بدون داشتن محدودیت زمانی و مکانی و حد و مرز جغرافیایی می باشد.

سیستم آموزش آنلاین باعث شد دانش آموزان مسئولیت بیشتری نسبت به درس خود داشته باشد و با اجبار کسی به سراغ مطالعه نرود. این امر میتواند اتفاق مهمی در روند آموزش سالهای بعد باشد.

دانش آموزان با تجربه این فضا و ادامه ی آن به این شرایط عادت کردند پس راحت تر با حضوری شدن کلاسها برای دروس خود برنامه ریزی می کنند و به یادگیری خود سروسامان می بخشند.

 

سیستم آموزش آنلاین توانست دانش آموزان را بیشتر به سوی جستجوی پاسخ سوالات خود از راه های مختلف ترغیب کند و او را وادار سازد که برای مسئله ی پیش آمده در ذهنش به دنبال راه حل بگردد.

شاید اوایل این امر مشکل به نظر می رسید، اما به مرور زمان وقتی جواب سوالات خود را می یافت اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکرد به دنبال آن انگیزه بیشتری برای کنکاش در مطالب درسی خود دارد و با رو به رو شدن با سوالات مختلف می تواند مطالب را عمیق تر یاد بگیرد و به اطلاعات او هم افزوده می شود. اعتماد به نفس امر اساسی در بدست آوردن موفقیت در رده یادگیری است .

وجود این امر باعث رشد و شکوفایی استعدادهای درونی دانش آموز و همچنین بدست آوردن مهارت های گوناگون حتی خارج از سیستم آموزش آنلاین شود. تشویق دانش آموز به یادگیری مهارت درسی بدون اعتماد به نفس کافی امری بیهوده و تلاشی بی نتیجه است.

در واقع اعتماد به نفس نوعی آگاهی از توانایی ها و مهارت های فرد است که باعث می شود فرد به مسائل و امور پیش رو منطقی نگاه کرد و با توجه به دیدگاه خود نسبت به استعداد هایش دریابد که توانایی انجام آن کار را دارد یا خیر.

مشاوره رایگان با کارشناسان با تجربه ۰۲۱۹۱۳۱۵۱۷۱

در واقع افراد دارای اعتماد به نفس کافی اهدافی را انتخاب می کنند که از واقعیت انجام آن کار آگاه باشند و با توجه به انتظارات آنها کارهایشان پیش می رود. اعتماد به نفس به دانش آموز کمک می کند نقاط قوت درسی خود را پیدا کند و از نقاط ضعف خود آگاه باشد و بتواند نقاط قوت خود را بیشتر تقویت کند و راهی برای رفع نقاط ضعف خود پیدا کند.

3 نوع تاثیر سیستم آموزش آنلاین بر یادگیری دانش آموزان

در سیستم آموزش آنلاین داشتن اعتماد به نفس می تواند اثراتی مثبت را در پیش داشته باشد:

۱-استرس و اضطراب کم

استرس در دوره تحصیل که ناشی از عدم یادگیری و تلاش برای کسب نمره ی مورد نظر است امری طبیعی است، اما با وجود اعتماد به نفس این حالت روحی منفی به سرعت کاهش میابد و ذهن فرد را درگیر نمی کند.
با وجود اینکه استرس امری جدایی ناپذیر است اما می توان با کسب اعتماد به نفس و تسلط روی توانایی های خود آنرا کمرنگ کرد و به حداقل رسانید. داشتن اعتماد به نفس باعث حفظ تعادل در انجام کارهای مختلف فرد می شود و فرد می تواند به راحتی از عهده انجام کارها برآید.

۲-ایجاد انگیزه:

در قدم اول داشتن اعتماد به نفس محرکی محسوب میشود تا با موفقیت در کارها زمینه ایجاد انگیزه فراهم شود.

داشتن انگیزه به دانش آموز کمک می کند تا او را به سمت اهداف بزرگتر سوق دهد و به مراتب موفقیت های جدید تری بدست آورد، در مقابل از اثرات مخرب نداشتن انگیزه در دانش آموز ترس از به هدف نرسیدن دانش آموز و تطابق ندادن آنها با میزان توانایی های فردی آنهاست که باعث شکست در کارها و نا امید شدن آنها می شود.

۳-تلاش و پشتکار:

یکی از اثرات مثبت داشتن اعتماد به نفس تزریق روحیه سرسختی در انسان است که باعث می شود هر چقدر هم کاری با شکست رو به رو شد باز هم انگیزه خود را برای ادامه راه از دست ندهد و بیشتر تلاش کند تا به آنچه مطلوبش است برسد.

دانش آموزان نیز با پشتکار در امر یادگیری و اراده بتوانند بر سختی راه خود غلبه کند و اشتباهات خود را شناسایی کند در ادامه راه آنها را اصلاح کند و مجدد مرتکب آنها نشود.

برای ایجاد اعتماد به نفس در فرد حتی دانش آموز عوامل مختلفی دخیل هستند. یکی از این عوامل استفاده از تجربیات گذشته برای کاهش درصد اشتباه و تشویق اطرافیان علی الخصوص پدر و مادر با دانش آموز است با تشویق و سپردن کارهای مختلف که دانش آموز از عهده آن برآید می توانند نقش مهمی را در ایجاد اعتماد به نفس داشته باشند.

اعتماد به نفس امری غریزی نیست و عوامل مختلفی در بوجود آمدن آن یا از بین بردن آن می توانند نقش داشته باشند،مانند فقر، رفتار اطرافیان مثل سرکوب، شکست از کارهایی که انجام میدهد یا نوع برخورد معلم با دانش آموز.

 

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید