زمان مطالعه: 6 دقیقه

فضای آموزش آنلاین و ۸ راهکار فعال نگه داشتن دانش آموزان

از زمانی که فضای آموزش آنلاین به صورت رسمی قوت گرفته است بیشتر پرسش ها در مورد چگونگی پایبند دانش آموزان به کلاسهای آنلاین از طریق سیستم های دیجیتال است، که در این مورد جلسات متعددی در آموزش و پرورش برگزار شد تا راهکارهای موثری در این مورد اتخاذ شود تا مبادا به آموزش دانش آموزان لطمه وارد نشود.

در این مقاله بیشتر بر سر موضوع حضور در کلاس و فعال بودن دانش آموز در فضای آموزش آنلاین مانند زمان حضوری بودن کلاس های درس بحث خواهیم کرد.

یکی از دلایل سردی دانش آموزان در فضای آموزش آنلاین نسبت به شرکت در کلاس نا آشنایی آنها با فضای مجازی و نحوه استفاده از آن می باشد که معلم باید دانش آموزان را با این فضا بیشتر آشنا کند حتی یک فایل راهنما در اختیار دانش آموزان و خانواده ها بگذارد تا در همیاری این آموزش خانواده ها نیز دخیل باشند.

 

8 راهکار فعال نگه داشتن دانش آموزان در فضای آموزش آنلاین

 

 

کلاس را با قوانین خاص اداره کنید،این قوانین می تواند شامل به موقع اجازه دانش آموز برای ترک کلاس به خاطر انجام کاری یا پرسش مطلب درسی بعد از تدریس معلم یا ضرورت در مشارکت کار گروهی و اختصاص نمره به آن باشد.

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید

۱)مشکلات اینترنت:

برای انجام هر کاری بوسیله اینترنت باید تمام مشکلات را در نظر گرفت، از پهنای باند تا سرعت کم که موجب اختلال در آموزش دانش آموز شود.در فضای آموزش آنلاین هم برای این کار معلم باید وقتی را اختصاص دهد تا برای دانش آموزان رفع اشکال کند و دانش آموزان از اضطراب و استرس این فضا به دور باشند.

۲) بارگذاری فیلم به مدت ۱ روز:

حتما کلاس های خود را حین تدریس ضبط کنید و حداقل به مدت ۱ روز در اختیار دانش آموزان بگذارید تا بتوانند از آموزش آن روز اگر به هر دلیلی استفاده نکردند بی بهره نمانند.همچنین برای ارسال تکالیف آنها زمانی را اختصاص دهید تا تکالیف را برای شما بفرستند.

۳)حواس پرتی در کلاس:

در کلاس دبیر می تواند دانش آموزان را به گروه هایی با تعداد کمتر تقسیم کند تا دانش آموزان بتوانند فعالیت کنند.قبل از شروع فعالیت باید دبیر مشخص کند چه کارهایی داخل گروه انجام شود.پس از اتمام کلاس هم سرگروه ها باید یک جمع بندی از بحث ها و فعالیت ها به دبیر ارائه دهند.

۴)تنوع نداشتن:

یکی از مشکلات کلاس های آنلاین که اگر برطرف نشود به یک معضل بزرگ در کلاس تبدیل می شود یکنواختی است که می توان با خلاقیت فضای کسل کننده آن را به یک فضای ایده آل درسی تبدیل کرد.می توان با کمک بچه ها سرودی را تمرین کرد و در کلاس با کمک هم بخوانند یا بازی های فکری در کلاس انجام داد که مخصوصا در میان کودکان با سنین کمتر استقبال بیشتری دارد و روحیه آنها را تقویت می کند.

می توانند در داخل کلاس بین درس حرکات ورزشی انجام دهند.جنب و جوش به بچه ها انرژی  می دهد تا در ادامه درس را بهتر یاد بگیرند و حوصله آنها بین کلاس سر نرود.معلم میتواند هنگام تدریس از ترفند قصه گویی نیز استفاده کند.از بچه ها بخواهد برای یک داستان نقش شخصیت های مختلف را برعهده بگیرند و با حفظ دیالوگ با هم فعالیت کنند شرح قصه ای را با کمک هم جلو ببرند.

۵)اختصاص وقت آزاد بین درس:

داشتن زنگ تفریح بین هر درس می تواند خستگی ناشی از حضور در کلاس را از دانش آموز بگیرد و ذهن دانش آموز آماده ی یادگیری مطلب درسی دیگر شود.

۶)آشنایی معلم و دانش آموز با هم:

معلم در کلاس می تواند از دانش آموزان بخواهد کارها و فعالیت های مورد علاقه خود را انجام دهند و از آنها فیلم بگیرد تا به شناخت معلم نسبت به او کمک کند و او با روحیه دانش آموزان بیشتر آشنا شود تا راهی برای رفتار درست دانش آموزان پیدا کند.اما یادآوری کنیم که حتما اجازه مشاهده فیلم را قبل از دیدن آن از دانش آموز حتما بگیرید.

۷)انگیزه دادن به دانش آموز:

در حین کلاس وقتی را صرفا برای صحبت با دانش آموز جهت افزایش انگیزه آنها اختصاص دهید می تواند در روندافزایش اعتماد به نفس به او کمک کند تا بتواند از عهده ی دروس خود به خوبی برآید. و روحیه او تقویت شود. این کار در پیشرفت درسی او میتواند بسیار موثر باشد.

 

۸)جذاب کردن تدریس:

در تدریس خود از شیوه قصه گویی استفاده کنید.حتی میتوانید شعرهای مختلفی در رابطه با موضوع تدریس تهیه کنید.مخخصوصا برای کودکان که روند یادگیری آنها را سرعت میبخشد و بیبشتر در ذهن آنها موضوع تدریس شده باقی می ماند،حتی می توانید از انیمیشن ها هم در تدریس خود استفاده کنید.

شما با بروز و خلاق بودن خود می توانید بسیار فرد جذابی برای دانش آموز جهت یادگیری او باشید و او را به شرکت در کلاس خود ترغیب کنید کما اینکه دانش آموزان هم در این مسیر باید با شما همکاری لازم را داشته باشند که این امر از طرف والدین هم میتواند عملی شود.

۹)مهلت کافی برای ارسال تمارین:

برای تمارین خود با توجه به زمان حل سوال مهلت مشخص کنید و توانایی و سرعت دانش آموزان را هم در نظر بگیرید،زیرا کمبود وقت در حل تمرین یا امتحان می تواند دانش آموز را دچار تشویش و اضطراب کند و از کلاس دور کند و احساس او را نسبت به درس تغییر دهد و او را از درس دور کند.

پس خیلی باید این موضوع را مورد اهمیت قرار دهد تا خالق احساس نا خوشایند در دانش آموزان به خصوص کودکان نشد زیرا از بین بردن این احساس نیاز به زمان دارد که وقت دانش آموزان را تلف می کند.

مشاوره رایگان با کارشناسان با تجربه ۰۲۱۹۱۳۱۵۱۷۱

در یک کلاس همه ی دانش آموزان به یک روش مطالب درسی را یاد نمی گیرند و طریقه ی یادگیری مختلف دارند که این روش ها گونه های متفاوتی دارند:

۱)یادگیری از طریق مشاهده یا دیداری

۲)یادگیری از طریق مطالعه و یادداشت

۳)یادگیری از طریق گوش دادن یا شنیدن

۴)یادگیری از طریق کار گروهی و عملی

 

8 راهکار فعال نگه داشتن دانش آموزان در فضای آموزش آنلاین

 

محققین ۸ شیوه آموزش را در کلاس های آنلاین تاکید دارند که همه ی دانش آموزان باید آنرا در فضای آموزش آنلاین و ۸ راهکار فعال نگه داشتن دانش آموزانی بکار برند زیرا در غیر این صورت و با به کار نبردن آن شیوه ها در کلاس های آنلاین بعضی از دانش آموزان بدون یادگیری مطلب درسی دوره ی تحصیل را می گذرانند و افت تحصیلی پیدا می کنند.این سبک های آموزش در فضای آموزش آنلاین به شرح زیر است:

۱)مطمئن بودن از حضور و مشارکت دانش آموز در کلاس

معلم باید در فضای آموزش آنلاین محتوای آموزشی را تنوع دهد تا جذابیت محتوا حواس دانش آموز را به درس جلب کند و از بی میلی انها برای شرکت در کلاس جلوگیری کند و باعث تمرکز دانش آموز بر روی مطالب در سی شود.

۲)استفاده از تصاویر و اسلاید های مرتبط با محتوای آموزشی

میتوانید هنگام تدریس در فضای آموزش آنلاین از تصاویر مرتبط نیز استفاده کنید و آموزش را از طریق توضیح تصاویر ارائه دهید.سایت های مختلفی برای دانلود عکس در اینترنت موجود است که بعضی از آنها نیز با فیلتر شکن باز میشوند.

۳)ارائه محتوای صوتی

می توانید متن های صوتی خود را با زمان کوتاه آماده کنید و واضح وضیج دهی تا دانش آموزان با دقت به فایل گوش کنند.این روش شنیداری صرفه جویی در وقت دانش آموزان و بالا بردن سرعت یادگیری دانش آموزان و استفاده بهینه از وقت و زمان برای دانش آموزان می باشد.و به دلیل شنیداری بودن آن می توان فورا مطالب را تورق کرد و امکان گوش دادن به مطالب حتی در حین کار نیز میسر می باشد.

۴)استفاده از ویدئو های آموزشی

حین تدریس می توانید از ویدئو برای آموزش در فضای آموزش آنلاین استفاده کنید این ویدئو های آموزشی میتوانند از اینترنت و یوتیوب تهیه شوند یا اینکه دبیر از تدریس خود فیلم بگیرد وضبط شده ی آنرا در کلاس ارائه دهد تا اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

شما می توانید علاوه بر صدا تصویر خود را هم داشته باشید تا دانش آموز آموزش عمیق تر ارتباط بگیرد.توجه داشته باشید که محتوای ویدئویی شما حجم بالایی نداشته باشد که در غیر این صورت باید آنرا فشرده کنید.

۵)یادگیری از طریق بازی های مجازی

این سبک از آموزش خلاقیت بالایی را نیاز دارد که چه بازی هایی پیدا کنید که در خور آموزش مطلب درسی شما باشد اما اگر از این شیوه برای تدریس کمک بگیرید بدون شک آموزش شما پر بار و یادگیری دانش آموز تضمین خواهد شد برای این کار با یک سرچ ساده در گوگل (بازی های آموزشی)می توانید دنیایی از بازی را بیابید تا با کمک آن بتواید از این روش هم در تدریس خود استفاده کنید.

۶)استفاده از اینترنت برای آموزش

گوگل یک منبع مکامل برای پاسخ دادن به هر گونه سوال دانش آموز است به خصوص که امروزه بیشتر با فضای آموزش آنلاین سروکار داریم. بیشتر از این منبع می توان کمک گرفت زیرا با استفاده از این فضای آموزشی ناخواسته بچه ها آن آشنا شدند ونحوه ی استفاده از آن محتوای جذاب باعث می شود کلاس از یکنواختی و سخنران بودن خارج شود و رنگ متفاوتی بگیرد.

علاوه بر آن باید در کنار آن دانش آموزان با کتاب و کتاب خوانی آشتی دهید و محتوای تولیدی شما باید با سطح یادگیری دانش آموز و نیاز او باشد.

دبیر باید بتواند محتوای آموزشی خود را با ابزار های رایگان داخل کلاس ارائه دهد همچنین او باید تا جایی که امکان دارد با پلتفرمی که در طول سال تحصیلی با آن کار میکند آشنایی کامل از امکانات آنرا داشته باشد تا محتوای آموزشی خود را بداند با چه شرایطی در فضای آموزش آنلاین بارگذاری کرده و برای آماده سازی محتوای آموزشی خود می تواند از فیلم های آموزشی داخل گوگل و یوتیوب استفاده کند.

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید