زمان مطالعه: 4 دقیقه

کلاس آنلاین چیست؟

با اپیدمی ویروس کرونا و الزام بر خانه ماندن افراد جامعه، برای جلوگیری از شیوع این ویروس آموزش آنلاین قدرت گرفت.مراکز آموزشی به فکر استفاده از بهترین پلتفرم برای برگزاری کلاسهای آنلاین بودند.این شرایط بستری را فراهم کرد،تا دانش آموزان ناخودآگاه با این سیستم آموزش آنلاین آشنا شوند و خواسته یا ناخواسته خود را با این شرایط وقف دهند.

در این مقاله میخواهیم شما را با چگونگی برگزاری یک کلاس آنلاین آشنا کنیم. کلاس آنلاین همانطور که از اسمش پیداست فضای آموزشی هست که به صورت مجازی برگزار شده و برای شرکت در این فضای مجازی اینترنت و یک مرورگر که این امکان را به کاربر می دهد تا با هر دستگاهی با هر سیستم عاملی بتواند به کلاس آنلاین خود متصل شود.

 

مزایای کلاس آنلاین:

۱- کلاس آنلاین قسمتی ازپلتفرم آموزشی به نام lms است.این نرم افزار برای استفاده وابسته به اینترنت هست، تا بتواند دانش پذیران و آموزش دهنده ارتباط برقرار کند.در کلاس آنلاین هم نحوه تدریس مانند کلاس حضوری است.اما با این تفاوت که کاربران به جای حضور در یک مکان فیزیکی در یک فضای آنلاین با یکدیگر ملاقات میکنند.

در کلاس مجازی ارتباط بین دانش آموزان و دبیر به واسطه میکروفون و دوربین دستگاه دیجیتال مانند تلفن همراه ،تبلت و لپ تاپ شکل میگیرد.

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید

۲- کلاس آنلاین هیچ محدودیتی از نظر زمان و مکان برای کاربر ایجاد نمیکند،به این معنی که حتی در مسافرت هم باشید یا هر نقطه از دنیا در هر زمان از شبانه روز میتوانید به این فضا دسترسی داشته باشیم.این فضا از تعدادی علم آموز و یک نفر آموزش دهنده تشکیل شده است.

۳- این فضا در مقایسه با کلاس حضوری امکانات آموزشی بیشتری از قبیل اشتراک ویدئو، فایل آموزشی یا عکسهای مرتبط با موضوع درسی در اختیار علم آموز و دبیر وجود دارد.

در کلاس آنلاین هم مانند کلاس حضوری تخته آموزشی در اختیار دبیر و دانش آموز قرار دارد، با این تفاوت که در کلاس درس تخته به صورت تخته سیاه بود، اما در کلاس مجازی تخته به صورت فایل که با استفاده از آیکون های مختلف امکان نوشتن روی آن هست. در کلاس حضوری محدودیت تعداد نفرات وجود داشت اما در کلاس آنلاین هر تعداد نفرات بدون محدودیت میتوانند در کلاس شرکت کنند و با هم تعامل داشته باشند.

 

کلاس آنلاین چیست؟

 

۴- دیگر ویژگی کلاس آنلاین اشتراک گذاری ویدئوهای آموزشی است که در کلاس حضوری این امکان بسیار پرهزینه بوده و نیازمند پروژکتورهای خاص هست، اما در کلاس مجازی بدون کمترین هزینه وبا چند کلیک برای دانش آموزان پخش خواهد شد.

۵- کلاس درس حضوری در مقایسه با کلاس مجازی که تدریس یک بار انجام می شود و امکان تکرار آن به ندرت وجود دارد امکان ضبط کلاس وجود دارد و بعد از اتمام کلاس هم تدریس در اختیار دانش آموز قرار میگیرد.

۶- در کلاس مجازی بر خلاف کلاس های حضوری دانش آموزان آرامش خاطر بیشتری دارند، زیرا در کلاس درس هنگام پرسش شفاهی ممکن است دانش آموز در مقابل دیگر همکلاسی هایش احساس استرس و ناراحتی داشته باشد.

در کلاس آنلاین چون هرکدام در فضای جداگانه و مخصوص به خود و در فضای خانه هستند هیچ گاه دچار تشویش و اضطراب در موقع پرسش کلاسی نمیشوند.

۷- یکی از مزایای آنلاین بودن کلاس های درس، در کلاس مجازی این است که برخلاف کلاس های حضوری که استاد برای برخی از مطالب تدریس خود  از متخصصان مرتبط با  آن رشته دعوت میکرد تا در مورد آن بحث تخصصی تر توضیح دهد و سطح آموزش کلاس خود را ارتقا بخشد، متحمل هزینه های رفت و آمد وهزینه های جانبی متخصصان میشد.

مشاوره رایگان با کارشناسان با تجربه ۰۲۱۹۱۳۱۵۱۷۱

اما با وجود سیستم آنلاین آموزشی متخصصان هر کجای دنیا که باشند به سهولت میتوانند به کلاس متصل شوند بی آنکه حتی کمترین هزینه ای صرف رفت و آمد یا موارد دیگر شود.

۸- یکی دیگر از مزایای کلاس آنلاین شرکت کردن تمام اقشار جامعه با هر شرایط جسمی دارند، مانند برخی افراد که معلولیت جسمی دارند و آمد و رفت به مراکز آموزشی برای یادگیری برایشان دشوار است میتوانند با این سیستم در خانه ی خود به تحصیل بپردازند بی آنکه نگران جا به جایی برای حضور در کلاس آنلاین باشند.

۹- از طرفی شهریه های کلاس آنلاین در مقایسه با کلاس حضوری بسیار پایین تر است، زیرا این هزینه فقط صرف آموزش علم آموز میشود در حالی که شهریه کلاس حضوری علاوه بر هزینه آموزش هزینه های مکان آموزشی که در آن حضور داشت را هم در بر میگرفت.

۱۰- در کلاس آنلاین امکان گرفتن امتحان توسط دبیر به این شکل است که او سولات را در کلاس مطرح یا در پنل شخصی دانش آموز یا دانشجو بارگذاری میکند و در وقت مشخصی که تعیین کرده امکان پاسخگویی وجود دارد و از فضای پر استرس کلاس درس به دور هستند، با آرامش در محیط خانه پاسخ سوالات را میدهند.

همچنین در کلاس های آنلاین میتوان ارتباط زنده با دبیر داشت و با دبیر به صورت مستقیم تعامل داشت.

انواع کلاس مجازی:

۱-کلاس مجازی آنلاین

در این نوع از کلاس مجازی استاد مستقیما در ارتباط با دانش آموز است و به صورت آنلاین به دانش آموزان، دانشجویان و مهارت آموزان تدریس میکند.

 

کلاس آنلاین چیست؟

۲-کلاس مجازی آفلاین:

در نوع دیگر کلاس مجازی موسوم به آفلاین دبیر به صورت غیر مستقیم تدریس میکند به طوری که مبحث درسی خود را در قالب یک ویدئوی ضبط شده تدریس میکند و در پنل سایت قرار میدهد و در اختیار دانشجویان و دانش اموزان و مهارت آموزان قرار میدهد تا به دفعات مکرر علم آموزان تدریس را ببینند و کاملا درس را یاد بگیرند و ممکن است در پایان دوره دبیر یک کلاس آنلاین به صورت پرسش و پاسخ برگزار کند تا سوالات و مشکلات دانش پذیران را پاسخ دهد.

آنچه مسلم این است که باید زیر ساخت های آموزشی بیشتر از قبل رسیدگی شود تا همه ی افراد بتوانند به سهولت هر چه تمام تر به کلاس آموزشی خود دسترسی یابند

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید