زمان مطالعه: 5 دقیقه

سبک آموزش هر دهه با پیشرفت فناوری در حال تغییر است و متناسب با روند آن خود را به روز میکند که آخرین به روز رسانی این سیستم آموزشی قدم نهادن آموزش مجازی به دنیای آموزش است. تغییر سیستم آموزشی از سال ۱۹۰۰ با ورود امواج رادیویی به عرصه تکنولوژی آغاز شد، سپس با اختراع تلویزیون دسترسی راحت تر به آموزش گسترش پیدا کرد. با ورود تلویزیون به دنیای آموزش، آموزش مجازی جذابیت بیشتری برای علم آموزان پیدا کرد.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی پروژکتورها و تخته های هوشمند جای گچ و تخته سیاه را در برخی مراکز آموزشی گرفت. در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ بسیاری از دانشگاه ها و مدارس تلاش زیادی در جهت هوشمند سازی کلاس های درس کردند تا دانش آموزان رابیشتر با فناوری روز آشنا کنند، اما با مخالفت های عوامل آموزشی و دبیران روبه رو شدند، زیرا دبیران احساس میکردند تسلط بر روی کلاس خود را ازدست میدهند.

آموزش مجازی در مراکز آموزش عالی

 

این تلاش ها فقط محدود به هوشمند سازی کلاسها نشد و فعالان آموزشی، فعالیت خود را با تولید محتوای آموزشی در قالب ویدئو به صورت سی دی یا بارگذاری فیلم های آموزشی در سایت های مختلف ادامه دادند، اما نقص این روش در آن بود که اغلب علم آموزان بعد از مدتی استفاده از بسته های آموزشی دلسرد میشدند و انگیزه ی یادگیری خود را از دست میدادند و از این نوع آموزش دیدن فاصله گرفته و یادگیری خود را نیمه کاره رها میکردند.

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید

سبک دیگری از آموزش، آموزش به صورت آنلاین هست که اولین قدم ها برای متداول کردن این سیستم آموزشی (آموزش مجازی) از دانشگاه فونیکس نیویورک آغاز شد به طوری که تمام آموزش های خود را از طریق اینترنت ارائه میداد.

آموزش مجازی مخاطبان خاص خود را پیدا کرد، طوری که در سال ۲۰۰۰ حدود ۸ درصد دانش آموزان در این دوره های آموزش آنلاین ثبت نام کردند و تا سال ۲۰۰۸ این آمار تا حدود ۲۰درصد هم رسید.این روند نه تنها بعدها نزولی نشد و پیشروی آن کند نشد بلکه هر ساله  به تعداد شرکت کنندگان آموزش آنلاین اضافه هم شد.

تا سال ۲۰۲۰ که با همه گیری ویروس کرونا مراکز آموزشی به این نتیجه رسیدند که برای کاهش شیوع این ویروس و متوقف کردن روند ابتلا به آن وهمچنین جلوگیری از آسیب زدن به پروسه ی آموزشی دانش آموزان، آموزش مجازی به شکل جدی تری روند خود را پیش بگیرد .

باید پهنای باند اینترنت را افزایش داده تا دانش آموزان و دبیران بتوانند از راه دور به صورت زنده از طریق وبکم لپ تاپ یا دوربین تلفن های همراه با هم تعامل  بوده و همزمان با آن محتوای آموزشی مانند تصاویر و یا فیلم های مرتبط با موضوع آموزشی خود را در دسترس داشته باشند.

 

 

آموزش آنلاین یک تجربه نوین در عرصه آموزشی بود که توانست به علم آموزان کمک کند بدون حضور فیزیکی در کلاس های درس هم بتوانند دوره های آموزشی خود را با موفقیت سپری کنند.حالابه دو تعریف از آموزش مجازی میپردازیم که معنای آموزش آنلاین را به طور مختصر در یابیم:

۱-آموزش آنلاین به نوعی آموزش از راه دور میگوییم که دانش آموزان و معلمان بدون حضور فیزیکی در کلاس از طریق اینترنت با هم در ارتباط باشند.

۲- آموزش مبتنی بر وب که با استفاده از پلتفرم و بستر های خاص آموزش آنلاین انجام میگیرد که حال میتوان با نصب اپلیکیشن یا با ورود به سایت های آموزش آنلاین و از طریق وبکم و میکروفون ارتباط برقرار کرد.

امروزه میتوان از طریق لپ تاپ یا موبایل به فضای آموزش آنلاین دسترسی پیدا کرد و لذت یادگیری را به یادگیرنده برگرداند.آموزش آنلاین بخش گسترده ای از فناوری را احاطه کرده مثل فناوری های جهانی وب، ایمیل، چت، کنفرانس صوتی و تصویری و از طریق شبکه های کامپیوتری برای انتقال آموزش به علم آموز. امروزه بیشترین دلیلی که علم آموز را به سمت آموزش الکترونیکی سوق میدهد صرفه جویی در وقت و هزینه ی اوست.

مشاوره رایگان با کارشناسان با تجربه ۰۲۱۹۱۳۱۵۱۷۱

آموزش آنلاین این امکان را به دانش پذیر میدهد تا نه تنها به دورترین نقاط محل زندگی خود برای یادگیری دسترسی داشته باشد بلکه حتی بتواند از دورترین نقطه ی کشور هم بدون کمترین اتلاف وقت که صرف جا به جایی شود دسترسی داشته باشد حتی میتوان برای تحصیل در خارج از کشور نیز از طریق آموزش آنلاین در کلاس حضور داشت.

تفاوت سبک آموزش مجازی و آنلاین

بین آموزش آنلاین و آموزش مجازی تفاوت زیادی وجود دارد.

در آموزش آنلاین دبیر به صورت زنده در کلاس با بچه ها در تعامل است و کلاس تشکیل میشود و تبادل درسی صورت میگیرد و ویدئوی آموزشی به اشتراک میگذارند ،از تخته ی دیجیتال هم برای تدریس استفاده میشود. اما در آموزش مجازی دبیر فایل را آپلود کرده و دانش آموز میتواند آنرا دانلود کند و از آن استفاده کند.

این نوع آموزش در اصطلاح آموزش آفلاین نیز گفته میشود.طبیعی است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته باشند.

آموزش از راه دور فقط مختص به دوره های آموزشی نیست و از این فضا میتوانید برای انواع مشاوره مثل مشاوره تحصیلی، حقوقی ، مهاجرتی و کنکور یا انتخاب رشته نیز بهره برد و حتی میتوان از این فضا برای آموزش بازاریابی نیز استفاده کرد

نتیجه گیری:

شاید قبل از شیوع کرونا و قرار گرفتن در این شرایط کلمه آموزش آنلاین هم برایتان نا آشنا و تصور این محیط آموزشی سخت بود که چگونه میتوان با یک موبایل یا لپ تاپ وارد فضای آموزشی شد و چگونه امر یادگیری میتواند تحقق پیدا کند.البته که بر هیچ کس پوشیده نیست آموزش آنلاین هم سختی های خودش را دارد و مدیریت کلاس در این فضا بسیار امری حیاتی است.

همچنین که باید در نظر داشت تدریس به صورتی انجام شود که تمام دانش آموزان چه کسانی که یادگیری سریعی دارند و چه دانش آموزانی که نیاز به تدریس بیشتری دارند آموزش را به صورت کامل دریافت کنند.تا انگیزه دانش آموز از بین نرود و موجب میل به شرکت در کلاس های آنلاین را نداشته باشد و تحصیل را رها کند.

پس ایجاد انگیزه در علم آموز یکی از واجبات سیستم آموزش مجازی است طبیعی است که آموزش مجازی نیز مانند سایر دوره های آموزشی موانعی بر سر راه خود دارد اما آنچه مهم است برخورد برنامه ریزی شده و صحیح با این موانع است که کمترین آسیبی به سیستم آموزشی وارد نیاید واین تجربه از آموزش هم خاطره ی خوبی در ذهن عموم بسازد.

برای سفارش خدمات سامانه آنلاین کلیک نمایید